
Cadac en 4Dotnet vliegen de cloud in
Een project met een gedurfde technologische koers die je zelf niet zo snel zou kiezen? Dat is precies wat Cadac deed met 4Dotnet voor het Aviation-project. De traditionele manier van het bouwen van vliegkaarten werd getransformeerd van on-premise software naar een webgebaseerde oplossing - iets wat in deze markt nog niet veel voorkwam.
In de video vertellen Paul Smeets (Technisch Directeur van de Cadac Group) en collega Marnix van Valen (Solution Architect) meer over het Aviation-project en de samenwerking tussen 4Dotnet en Cadac.
Over Cadac Group
Cadac Group ontwikkelt software voor bedrijven die zich bezighouden met ontwerpen en engineering, zoals in de bouw, machinebouw, overheid en infrastructuur. In 2007 nam Cadac Group NedGraphics over, een bedrijf dat destijds al software ontwikkelde voor de gemeentelijke overheid en onder andere EUROCONTROL. Hieruit is het Aviation-project ontstaan, dat centraal staat in deze klantcase. Naast het Aviation-project werkt Cadac Group aan diverse andere innovatieve projecten binnen deze sectoren.
De uitdaging
Cadac wilde met dit project state of the art technologie toepassen. Dit zorgde voor een revolutionaire ontwikkeling binnen de sector. Er moest een transitie komen van on-premise naar web-based – iets wat nog niet eerder was gedaan legt Paul uit. De uitdaging? Cadac had op dat moment niet de juiste mensen in huis om zo’n project vanaf de basis goed op te zetten. Voor het uitvoeren van dit project moesten ze beschikken over de juiste kennis en de juiste schaalbare capaciteit. Ook niet onbelangrijk is dat er bij een transitie als dit grote risico’s komen kijken.
Waarom 4Dotnet?
Nadat onze architect interviews had afgelegd met specialisten van Cadac, kwam er een compleet nieuwe kijk op de oplossing—een benadering die Cadac zelf niet zo snel had bedacht. Omdat het nog onzeker was of deze oplossing daadwerkelijk mogelijk was, hebben we eerst een Proof of Concept (PoC) uitgevoerd. Deze PoC onderving bepaalde technologische uitdagingen van tevoren en liet zien dat het mogelijk was om het project met deze technologie te starten. De uitkomst hiervan vormde de basis van de technologische keuzes en bepaalde de volledige richting van het project.
De transitie van on-premise software naar de cloud brengt zoals al eerder gezegd grote risico’s met zich mee. Het betekent een volledige technologische verschuiving, waardoor je ineens niet meer kan leunen op de kennis en kunde die je zelf in huis hebt. Cadac was zich hiervan bewust en koos ervoor om specialisten met de meest actuele kennis in te huren bij 4Dotnet. Dit stelde Cadac in staat om direct de juiste beslissingen te nemen en vanaf het begin een goede basis te hebben. Dankzij het juiste kennisniveau en de gewenste flexibiliteit werd 4Dotnet al snel de eerste keuze van Cadac voor het Aviation-project.
Het resultaat: data vertalen naar tools om gemakkelijker vliegkaarten te bouwen
De applicatie die door Cadac wordt gebouwd voor het Aviation-project stelt cartografen in staat 'aeronautical charts' (vliegkaarten) te bouwen. Cadac werkt hiervoor samen met EUROCONTROL. Dit is een internationale organisatie voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa. De aeronautical charts zijn kaarten die bijvoorbeeld aanvliegroutes van vliegtuigen naar vliegvelden laten zien. Ze houden rekening met objecten zoals windmolens en zendmasten. De Cadac-applicatie wordt door luchtvaartorganisaties in heel Europa gebruikt, wat een grote impact heeft op de architectuur binnen Azure. Het team heeft daarom gekozen voor services die in staat zijn klanten in heel Europa goed te bedienen. In samenwerking met gebruikers van de bestaande en nieuwe software, wordt continu gezocht naar verbeteringen. Het doel is niet alleen om het systeem opnieuw op te bouwen, maar om het aanzienlijk te verbeteren. De overstap van een zware CAD-gebaseerde applicatie naar web-gebaseerd is volgens Paul eerder een revolutie dan een evolutie.
In de video vertelt onze collega Marnix ook meer over het Aviation-project. Hij werkt als Solution Architect binnen het Aviation-team van Cadac en vertaalt ideeën naar technologische realiteit. Het team van Marnix zorgt ervoor dat de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is wordt opgepakt en geeft de cartograaf de tools om met die data daadwerkelijk een kaart te maken. Deze data bestaat niet alleen uit obstakels, landingsbanen en locaties, maar geeft bijvoorbeeld ook de toegestane snelheid van vliegtuigen in een bepaald gebied weer. Het essentiële aan deze informatie is dat dit direct beschikbaar moet zijn in de cockpit op het moment dat er iets aan de hand is.
‘Het is niet moeilijk om software te bouwen, maar het is wel moeilijk om de juiste software te bouwen’
Paul geeft in de video aan dat de ondersteuning die Cadac vanaf het begin ontving bij het maken van technologische keuzes, cruciaal was. De richting die in de beginfase werd bepaald door de experts van 4Dotnet, bleek essentieel voor het succes van het project.
De samenwerking: een mooi partnership
Door de succesvolle samenwerking en het vertrouwen wat Cadac aan ons gaf, ontwikkelde zich in de voorbije jaren een mooi partnership. Dit kent zich door de flexibiliteit, het meedenken en het inspelen op capaciteitsvragen die vaak heel acuut zijn. Dat is volgens Paul een hele fijne manier van samenwerken.
Paul benadrukt ook dat onze accountmanager, Rob Boelens, oog heeft voor de samenwerking en de chemie binnen het team. Past iedereen bij elkaar? Wordt alle informatie gedeeld zodat collega’s optimaal kunnen samenwerken?
Ook wanneer het moeilijker wordt in een project of als je tegen uitdagingen aanloopt moet je op elkaar kunnen vertrouwen en weten dat het goedkomt. Dat is volgens Paul wel een duidelijk kenmerk van de relatie zoals wij die in de voorbije jaren hebben ontwikkeld: een partnerschap dat gebaseerd is op vertrouwen, flexibiliteit en gezamenlijke groei.
Wil jij de overstap maken van on-premise naar de cloud?
Schaal flexibel op en af met onze professionals en zet vandaag nog de eerste stap naar een succesvolle technologische koers, net als Cadac.